Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (1989 rok). Doktorat z zakresu literaturoznawstwa obroniła w 2003 roku na Uniwersytecie Opolskim (promotor: Prof. Zdzisław Najder). Jej zainteresowania naukowe obejmują życie i twórczość Josepha Conrada, recepcję jego twórczości w Polsce i na świecie oraz kulturotwórczą rolę Kresów Wschodnich. Zajmuje się również słowem w piosence (między innymi poezją śpiewaną i tekstami rockowymi), a także zagadnieniami związanymi z korespondencją sztuk: oddziaływaniem wzajemnym literatury i muzyki, czy literatury i filmu. Jest autorką wielu publikacji naukowych, brała udział w licznych konferencjach naukowych w kraju i za granicą (m. in. w Londynie, Amsterdamie, Paryżu, Nowym Jorku). Członkini towarzystw naukowych: Polskiego Towarzystwa Conradowskiego (w którym pełni funkcję sekretarza), PASE (Polish Association for the Study of English) oraz  the Joseph Conrad Society (UK). Wśród otrzymanych grantów i wyróżnień najważniejsze to: otrzymane w 2005 roku wyróżnienie za esej w konkursie ogłoszonym przez Joseph Conrad Society of America (Bruce Harkness Young Scholar Award), w 2009 roku wyróżnienie uczelniane – Nagroda Quality, a w 2014 roku grant przyznany przez the Polish Heritage Society (UK). W lutym 2020 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego.

Wybrane publikacje naukowe:

 Monografia:

The Ideal of Fidelity in Conrad’s Works, Toruń 2009, s. 167.

Redakcja:

(wraz ze Zdzisławem Najderem) Polskie zaplecze Josepha Conrada Korzeniowskiego, t. 1,2, Lublin 2006, wydane 2007.

Artykuły:

  1. “The Polish Prince Constant – the Protagonist of Joseph Conrad’s Prince Roman”, Studia i szkice slawistyczne, Opole 2002, nr 1, ss. 35-44.
  2. ”Russia and the Revolutionary Spirit in Under Western Eyes, Studia i szkice slawistyczne, Opole 2005, nr 6, ss. 69-80.
  3. ”Conrad’s Polishness: Honour and Disgrace in Lord Jim”, Studia i szkice slawistyczne, Opole 2006, nr 7, ss. 55–67.
  4. ”Nostromo: When fidelity Becomes a Trap”, Studia i szkice slawistyczne, Opole 2008, nr 9, ss. 23 – 29.
  5. „Wędrówka po tekstach autorstwa Czesława Niemena w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o kondycję współczesnego człowieka”, Unisono na pomieszane języki. O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2010, t.1, ss. 17-31.
  6. „Norwid i Niemen: poetycki dialog Mistrza i Ucznia”, w: Unisono w wielogłosie II: w kręgu nazw i wartości, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2011, ss. 41-49.
  7. ”Lord Jim and Razumov – interpretations lost and found under Western eyes”, in: Yearbook of Conrad Studies (Poland), vol. 6, Kraków 2011, pp. 7-22.
  8. „Jak runął “dziwny świat” Niemena w pieśni Kaczmarskiego”, w: Unisono w wielogłosie III: rock a korespondencja sztuk, R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2012, ss. 152-163.
  9. „Niemen – opis zjawiska w polskiej kulturze współczesnej. Biała i czarna legenda Niemena”, w: Literatura w kalejdoskopie sztuki. Twórczość poetów i pisarzy polskich XX wieku jako inspiracja dla dzieł muzycznych, plastycznych i filmowych. W 100-lecie urodzin Czesława Miłosza, Katowice 2013, ss. 141-148.
  10. ”Conrad and Censorship in Poland”, in: Studia Neophilologica, Special Issue (2013), Uppsala 2013, pp. 58-68.
  11. ”Conrad’s mythical world of the Borderland”, in: From Szlacha Culture to the XXI Century, between East and West. New Essays on Joseph Conrad’s Polishness, ed. Wiesław Krajka, Boulder: East European Monographs; Lublin, New York, 2013, vol. 22, pp. 147-169.
  12. ”Tadeusz Bobrowski as Conrad knew him: the uncle’s letters to the nephew”, in: Yearbook of Conrad Studies (Poland), vol. 8, Kraków 2013, pp. 101-119.
  13. „Jacek Kaczmarski jako uczestnik i kronikarz spraw ważnych”, w: Unisono w wielogłosie IV: rock a media, red. R. Marcinkiewicz, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2013, ss. 297-307.
  14. „Niemen – artysta niepokorny w przestrzeni popkultury”, w: Glottodydaktyka wobec wielokulturowości,  Warszawa 2014, ss. 173-182.
  15. A śpiewak także był sam… Pomiędzy tłumaczeniem i zrozumieniem”, w: Tłumaczenie poezji – negocjowanie wyobraźni, Warszawa 2014, ss. 157-176.
  16. „Pomiędzy romantyczną wizją matki Polki a emancypantką – kobiety w twórczości Josepha Conrada”, w: Między tradycją a nowoczesnością. Tożsamość kobiety w przestrzeni domu, w historii, kulturze i na drogach emancypacji, Opole 2014, ss. 107-116.
  17. „Świat według Lizarda: Damian Bydliński w poszukiwaniu zdania idealnego”, w: Unisono w wielogłosie V: w stronę typologii i terminologii rocka, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2014, ss. 72-82.
  18. „Subtelność, efemeryczność, nieoczywistość – specyfika literackiego śladu Josepha Conrada w przestrzeni miejskiej Warszawy i Krakowa”, w: Ścieżkami pisarzy, t. 1, Studia i szkice o Krakowie, Kraków 2015, ss. 35-45.
  19. It shouldn’t have been like that… Between the reasons and the results: unexpected consequences of protagonists’ conscious choices in Conrad’s fiction, in: L’Epoque Conradienne. Journal of the French Conrad Society 2013-2014The Unexpected in Conrad’s Fiction, Limoges 2015, vol. 39, pp. 33-44.
  20. „Ewa Korzeniowska jako matka – strażniczka ogniska domowego. Wychowanie w kresowej rodzinie szlacheckiej na ziemiach polskich pod zaborami w okresie międzypowstaniowym”, w: Wychowanie w Rodzinie, t. 12 (2/2015), Wrocław 2015, ss. 235-241.
  21. ”Conrad under Polish eyes – or: is Conrad still „one of us”?”, in: Yearbook of Conrad Studies (Poland) vol. 10, Kraków 2015, pp. 193-209.
  22. „Kraków panów Korzeniowskich, w: Kraków zmitologizowany, t. 3, Ścieżkami Pisarzy, red. A. Grochowska, P. Żołądź, Kraków 2017, ss. 77-90.
  23. Tajemny wspólnik Josepha Conrada i Tajemny sojusznik Petera Fudakowskiego, w: Tajemni wspólnicy: czytelnik, widz i tłumacz: opowiadania Josepha Conrada w nowych interpretacjach, red. A. Adamowicz- Pośpiech, J. Mydla, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 3758, 2018, ss. 171-187.
  24. ”A Journey to the Roots: Heart of Darkness and Apocalypse Now. The Crisis or the End of Western Civilization?”, in: Bridges between Cultures: Ties and Knots, red. Adamowicz-Pośpiech, E. Borkowska, T. Kalaga, Cambridge 2018, pp. 68-75.
  25. ”Joseph Conrad-Korzeniowski, an English Writer with a Polish Soul: Joseph Conrad’s Polish Heritage”, in: Yearbook of Conrad Studies (Poland) vol. 13, Kraków 2018, pp. 119-128, DOI: 10.4467/20843941YC.18.009.11244.
  26. „Conrad Andrzeja Buszy”, w: Studia i szkice o twórczości Andrzeja Buszy, red. M. Kisiel, J. Pasterski, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 3759, 2019. ss. 361–369.

Recenzje:

  1. Recenzja książki Agnieszki Adamowicz-Pośpiech, Lord Jim Conrada. Interpretacje, Ruch literacki 2005, nr 2, ss. 231-233.
  2. Review of A Historical Guide to Joseph Conrad by John G. Peters, Oxford: OUP, 2010, pp. 252, in: Yearbook of Conrad Studies (Poland), nr 6, Kraków 2011, s. 69-71.
  3. Review of In the Realms of Biography, Literature, Politics and Reception: Polish and East-Central European Joseph Conrad, edited by Wiesław Krajka, Boulder: East European Monographs; Lublin MCS UP; New York: Columbia UP, 2010, pp. 482, in: The Polish Review, nr 2, New York, 2013, pp. 97-100.
  4. Review of: Joseph Conrad, Within the Tides (The Cambridge Edition of the Works of Joseph Conrad), edited by Alexandre Fachard with an introduction by Laurence Davies and notes by Andrew Purssell and Alexandre Fachard, in: Yearbook of Conrad Studies (Poland) vol. 8, Kraków 2013, pp. 149-153.
  5. ”Tracing Conrad’s Duelists”, review of: Conrad’s The Duel: Sources/Text, edited by John H. Stape and John G. Peters, Leiden, Boston: Brill, Rodopi, 2015, pp. 180, in: Yearbook of Conrad Studies (Poland), vol. 11, Kraków 2016, pp.109-110.