Pełnione funkcje:

Prezes Towarzystwa imienia Adama Mickiewicza, oddział w Opolu .

Redaktor w Naukowym Projekcie Wydawniczym – Serii „Przełomy/Pogranicza”.

Redaktor w Naukowej Serii Wydawniczej „Czarny Romantyzm”.


Adres e-mail: mburzka@uni.opole.pl

numer pokoju: 313


Zainteresowania naukowe

Literatura XIX wieku, w tym głównie epoki romantyzmu (m. in. czarny romantyzm, powieść poetycka, epistolografia epoki, problem domu i bezdomności w twórczości A. Mickiewicza, J. Słowackiego, K. C. Norwida; twórczość poetycka i dramatyczna T. A. Olizarowskiego oraz S. Witwickiego), a także wybrane zagadnienia pozytywizmu (czasopiśmiennictwo epoki, w tym szczególnie młodzi pozytywiści warszawscy na łamach „Przeglądu Tygodniowego”) oraz literatury Młodej Polski (m. in. twórczość poetycka M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, zagadnienie ironii);  wybrane aspekty literatury XX wieku (m. in. twórczość poetycka W. Szymborskiej, B. Maja), glottodydaktyka, konteksty kulturowe w edukacji, przestrzeń i miejsce w badaniach kulturowych, literatura światowa.


Udział w grantach

Od 2013 roku wykonawca, od 2015 roku główny wykonawca w grancie Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki przyznanego w 2012 roku na lata 2013-2016 nr 11 H 12 0399 81. Nazwa projektu: Kontynuacja krytycznych edycji wybitnych, zapomnianych dziel XIX-wiecznej polskiej literatury romantycznej w Naukowej Serii Wydawniczej „Czarny Romantyzm” w X tomach. Kierownik grantu: prof. dr hab. Helena Krukowska.

Wykonawca w grancie Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki przyznanego w 2014 roku na lata 2014-2018. Nazwa projektu: Młodzi pozytywiści warszawscy. „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876. Narodziny nowoczesnej świadomości. Nowe ujęcia tematyczne i metodologiczne. Krytyczna edycja tekstów w dwóch tomach. Kierownik grantu: dr hab. Anna Janicka.


Prace zwarte

Tomasz August Olizarowski, Poematy. Z autografów i pierwodruków opracowała, wstępem poprzedziła Małgorzata Burzka-Janik, redakcja tomu Małgorzata Burzka-Janik, Jarosław Ławski, Białystok 2014, ss. 932.

Małgorzata Burzka-Janik, „Tyle naraz świata…” Szkice o poezji Wisławy Szymborskiej, Opole 2012, ss. 120.

Małgorzata Burzka-Janik, W poszukiwaniu centrum. Dom i bezdomność w życiu i twórczości Adama Mickiewicza, Opole 2009, ss. 262.

Książki redagowane i opracowane

Józef Sękowski, Fantastyczne podróże barona Brambeusa. Wstęp: Jarosław Ławski i Joanna Dziedzic. Redakcja tomu, opracowanie Małgorzata Burzka-Janik i Jarosław Ławski, Białystok 2016, ss. 300.

Stefan Witwicki, Edmund, wstęp i opracowanie tekstu M. Sokołowski, opracowanie Aneksu i wprowadzenia M. Burzka-Janik, redakcja tomu i przypisu J. Ławski,  H. Krukowska, Białystok 2015, ss. 324.

Mickiewicz w kontekstach kulturowych dawnych i współczesnych, pod. red. I. Jokiel,  M. Burzki-Janik, Opole 2012, ss. 350.

Artykuły naukowe (wybór)

Ars moriendi w Baśniach Hansa Christiana Andersena, [w:] Bibliotheca Mundi. Studia bibliologiczne ofiarowane Janowi Leończukowi, red. J. Ławski i Ł. Zabielski, Białystok 2016.

„Na Ujbackim stepie…”. Kreacje Tatarów w poematach Tomasza Augusta Olizarowskiego, [w:] Wschód muzułmański w literaturze polskiej. Idee i obrazy, pod. red. G. Czerwiński i A. Konopacki, Białystok 2016.

Co łączy „Wędrowca nad morzem chmur i  „Kobietę w oknie” – bohaterów płócien Caspara Davida Friedricha, [w:] „Volyn-Zitomiscyna. Istoriko-filologiceskij zbirnik sregionalnih problem” 2016, nr 27, Żytomierz 2016,  s. 160-169.

Hasło: powieść poetycka, [w:] Słownik polskiej krytyki literackiej1764–1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, pod. red. J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska, M. Strzyżewski, t. 2. N-Z, Toruń–Warszawa 2016.

Partytura bez nut. „Dansing” Marii Pawlikowskie-Jasnorzewskiej, [w:] Skamander. Tom 11. Reinterpretacje, pod. red. M. Tramera i A. Wójtowicz, Katowice 2015.

Estetyczne nowatorstwo poematów Tomasza Augusta Olizarowskiego – od Zaweruchy do Car-dziewicy, „Bibliotekarz Podlaski” rocznik XVI, nr 2 (XXXI), Białystok 2015.

Figura „redaktora” w „Przeglądzie Tygodniowym” (rocznik 1866), [w:] Pozytywiści warszawscy. „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876. Seria I. studia, rewizje, konteksty, red. naukowa i wstęp A. Janicka, Białystok 2015.

„Czarny smutek” poety. Biograficzne i recepcyjne stereotypy Stefana Witwickiego[w:] Aneks do: S. Witwicki, Edmund, wstęp i opr. tekstu M. Sokołowski, red. tomu J. Ławski,  H. Krukowska, Białystok 2015.

Bibliografia [w:] W. Szymanowski, Michał Sedziwój. Dramaty. Wstęp i opracowanie tekstu: G. Czerwiński i A. Janicka; redakcja tomu, przypisy: J. Ławski i H. Krukowska, Białystok 2015, ss. 360.

Czytanie malarstwa romantycznego w szkole – aksjologiczny wymiar malarstwa Caspara Davida Friedricha, „Polonistyka. Innowacje”, nr 2 (2015), strona czasopisma: http://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi, strona artykułu: http://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/4197).

Kraszewski w Rzymie. Uwagi na marginesie „Kartek z podróży 1858-1864”, [w:] Kraszewski i nowożytność. Studia, pod. red. A. Janicka, K. Czajkowski, Ł. Zabielski, Białystok 2014-2015.

Mistyczna frenezja. Czarny romantyzm Tomasza Augusta Olizarowskiego. Wstęp do: Tomasz August Olizarowski, Poematy. Z autografów i pierwodruków opracowała, wstępem poprzedziła Małgorzata Burzka-Janik, red. tomu M. Burzka-Janik, J. Ławski, Białystok 2014.

Codzienność romantyka. Mickiewicz wychowuje dzieci, [w:] Mężczyzna w literaturze i kulturze, pod. red. G. Różańskiej, Pruszcz Gdański – Słupsk 2014.

Poezja przesiąknięta muzycznością rymów. „Dansing” Marii Pawlikowskie-Jasnorzewskiej jako przedmiot lekcji języka polskiego, [w:] Język – Estetyka – Sztuka, pod red. D. Jastrzębskiej-Golonki i A. Rypel, Bydgoszcz 2014.

Czytanie tekstu poetyckiego w szkole poprzez język (na wybranych przykładach z poezji Wisławy Szymborskiej), [w:] Świadomość językowa, pod. red. J. Nocoń, A. Tabisz, Opole 2014.

Kufer pełen „ziarna złej tęsknoty”,  czyli pożegnanie centrum i droga w świat, [w:] Sprostać zmartwychwstaniu… Eksplikacje poezji Bonifacego Miązka, pod red. E. Białek, K. Olkusz, Wrocław 2014.

Obraz codzienności w listach Adama Mickiewicza, [w:] Polonistyka wobec wyzwań współczesności. V Kongres Polonistyki Zagranicznej Brzeg – Opole, 10-13 lipca 2012 1,  T. I-II, pod. red. S. Gajdy i I. Jokiel, Opole 2014.

Film dokumentalny w roli kontekstu interpretacyjnego w szkolnym czytaniu poezji, [w:] Tekst edukacyjny, pod. red. J. Nocoń, A. Tabisz, Opole 2013.

„Kaszmirowa kamizelka” kontra „zagonowa kapota”, czyli autoportret dandysa w listach Słowackiego, [w:] Piękno Juliusza Słowackiego, T. II, Universum, red. J. Ławski, G. Kowalski, Ł. Zabielski, Białystok 2013.

 O obrzędowym charakterze cyklu „Dziadów” Mickiewicza raz jeszcze. Rec. książki Grażyny Charytoniuk-Michiej pt.: Obrzęd dziadów w dokumentach i cyklu Mickiewicza, Warszawa 2011, [w:] „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2013.

Intertekstualna lektura „Miss Annabelle Lee” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, [w:] Jestem więc czytam. Między pragmatyzmem a wolnością, pod red. G. Tomaszewskiej, B. Kapeli-Bagińskiej, Z. Pomirskiej, Gdańsk 2012.

„Konrad Wallenrod” czytany w kontekście idei kozła ofiarnego, [w:] Mickiewicz w kontekstach kulturowych dawnych i współczesnych, pod. red. I. Jokiel i M. Burzki-Janik, Opole 2012, ss. 16.

Dialog z tradycją romantyzmu w praktyce szkolnej, [w:] Oswajanie inności w edukacji polonistycznej, pod. red. B. Myrdzik, E. Dunaj, Lublin 2010.

Wokół tekstu Wisławy Szymborskiej pt. „Fotografia z 11 września”. Próba eksplikacji, [w:] Uczeń w świecie języka i tekstów, pod. Red. J. Nocoń i E. Łuckiej-Zając, Opole 2010.

Archetyp podróży ku centrum w „Małej syrence” Hansa Christiana Andersena, [w:] Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży, Pod. Red. . Olszewskiej i E. łuckiej-Zając, Opole 2010.

Mickiewicza i Słowackiego senne marzenie o chacie krytej strzechą, [w:] Rzeczpospolita domów. Chaty, Tom II, pod. Red. K. Krawiec-Złotkowskiej, Słupsk 2010.

Mickiewiczowskie powroty do domu, [w:] Domu literaturze czeskiej i polskiej. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej, Opawa 14-15 listopada 2006, Opava 2009.

Marian Wańczowski, Mirosław Lenart, Księga żałoby i śmierci, współpraca naukowa: M. Burzka-Janik, M. Kawa, E. Maciesowicz, M. Szladowski, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2009.

Śmierć jako spełnienie, czyli jak umierał Jacek Soplica, [w:] Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – antropologia kultury – humanistyka, Vol. XII, pod. red. J. Kolbuszewskiego, Wrocław 2008.

Podążając za Eurydyką. O trenach Andrzeja Mandaliana z tomu „Strzęp całunu” „Kwartalnik Opolski” 2008, nr 3-4, Opole 2008.

Ukryta mowa o przemijaniu i starości. „Muzeum” Wisławy Szymborskiej. Próba eksplikacji, [w: ] Egzystencjalne doświadczenie starości w literaturze, pod red. A. Glenia, I. Jokiel, M. Szladowskiego, Opole 2008.

Mickiewiczowskie doświadczenie śmierci w przestrzeni domu, [w:] Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – antropologia kultury – humanistyka, Vol. XII, pod red. J. Kolbuszewskiego, Wrocław 2007.

Podmiotowość zdegradowana. O „Siłaczce” Stefana Żeromskiego, [w:] Korowód idei i metod, pod red. G. Kubski, M. Mikołajczyk, Zielona Góra 2006.

Wzmacnianie świata w istnieniu. Odkrywanie istoty wolności. Twórczość poetycka Bronisława Maja, [w:] Czeska i polska literatura drugiego obiegu. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej w Opavie w dniach 13-14 XI 2002, pod red. L. Martinek, M. Tichy, Opava 2004.

Ewa z żebra, Wenus z Milo, Minerwa z głowy Jowisza. Trzy oblicza jeden portret, czyli obraz kobiety w poezji Wisławy Szymborskiej, „Kwartalnik Opolski” 2003, nr 4, Opole 2003.

Dramat mieszkańca krainy Ulro poszukującego centrum. Profesor Florian Śmieja jako poeta emigracyjny, [w:] Emigracyjna literatura czeska i polska. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej, pod red. L. Martinek, M. Tichy, Opava 2002.

Na granicy dwóch teatrów: mniejszego i wielkiego – codziennego. Wokół „Wrażeń z teatru” Wisławy Szymborskiej, [w:] Teatr wielki, mniejszy i codzienny. Studia pod red. P. Kowalskiego, Opole 2002.

Obecność nieobecności. „Kot w pustym mieszkaniu” Wisławy Szymborskiej. Próba egzegezy, [w:] Obecność i przemijanie. Fenomen początku i końca w kulturze i literaturze współczesnej, pod red. A. Gleń i P. Kowalski, Opole 2001.